Tot ce trebuie sa stii despre seria de sasiu: unde o gasesti si ce inseamna

Tot ce trebuie sa stii despre seria de sasiu: unde o gasesti si ce inseamna

Scris de: autoMester Publicat in: autoMester Data publicarii: 2015-08-11 Vizualizari: 968 Comentariu: 0

Multa lume are impresia ca seria de sasiu a unui autoturism este un simplu numar unic prin care se defineste fiecare masina. Insa putini sunt cei care cunosc detaliile fiecarui caracter din cele 17 care compun o serie de caroserie. Iata ce inseamna si unde se gaseste ea pe masina noastra. 

Orice sofer stie ca seria de sasiu a unui autoturism este un fel de CNP al acestuia: este unic si personal. Dar cei care cunosc semnificatia celor 17 caractere din care este constituita o serie de caroserie pot fi numarati pe degetele de la o mana. Si cum o serie de caroserie nu este un simplu numar de identificare, ci o adevarata carte de vizita a fiecarei masini, nu strica sa intelegem ce inseamna si cum sa o traducem. 

Masinile au inceput sa fie stantate cu serie unica de caroserie incepand cu anii '50, dar abia la sfarsitul anilor '70 a inceput standardizarea seriilor asa cum le stim azi. Nu e de mirare ca primele automobile Dacia sau cele de epoca au serii scurte de sasiu, din 4 sau 5 caractere, serii ce erau consecutive la iesirea din uzina. Dar din motive de siguranta si pentru a oferi mai multe informatii soferilor, autoritatile din Statele Unite si Europa au stabilit ca toti producatorii sa aiba un singur tip de serie pentru orice masina, lucru pe care l-au adoptat si europenii sau japonezii. Mai exact, serii compuse din 17 caractere care spun o intreaga poveste a masinii, un fel de ADN care spune totul despre ea. 

Primul caracter (W) al fiecarei serii de sasiu ne arata tara in care a fost fabricata masina. De exemplu: 

S -Marea Britanie

1 sau 4 - Statele Unite

2 - Canada

3 - Mexic

J - Japonia

K - Coreea

W - Germania

U - Romania

Z- Italia 

Al doilea caracter (B) al serii de sasiu ne arata producatorul. De exemplu:

A - Audi sau Jaguar

B - BMW sau Dodge

1 - Chevrolet

C- Chrysler

F - Ford

U - Dacia

G - General Motors

H - Honda

V - Volvo sau Volkswagen

D - Mercedes-Benz

N - Nissan

T - Toyota 

Al treilea caracter (A) ne arata ce fel de vehicul este: camion, TIR, autoturism, autobuz, etc. In cazul acesta, fiecare producator are propriile insemnari ale seriei de sasiu. De exemplu, luand seria exemplificata mai sus care apartine unui BMW, la acest producator A inseamna autoturism de persoane. 

Caracterele 4, 5, 6, 7 si 8 (GG834 din seria exemplificata) ne arata trasaturi specifice fiecarui model in parte. Din nou, acestea variaza foarte mult de la producator la producator, dar arata detalii despre tipul caroseriei (sedan, break, coupe, cabriolet, etc.), despre motorizare, despre culoare si despre unele dotari optionale. De exemplu, aceste cinci caractere pot spune daca masina este sedan, daca e pe benzina, ce culoare are si asa mai departe. Fiecare producator are propriul mod de identificare a fiecarei trasaturi. De exemplu, G poate insemna o masina sedan, 8 inseamna motor V8, iar 3 si 4 inseamna nivelurile de echipare. 

Al 9-lea caracter (6) este un caracter de securitate ce confirma acuratetea celorlalte 8 caractere dinaintea sa. Fiecare producator are propriul marcaj sau este litera X, considerata universala. 

Al 10-lea caracter (1) ne arata anul de fabricatie al masinii. Numerotarea a inceput in 1971 si a devenit obligatorie in 1977 la toti producatorii, asa ca s-a luat in calcul anul 1971 chiar daca nu toate masinile aveau seriile standardizate. De exemplu, al 10-lea caracter care poate fi un numar sau o litera inseamna: 

1 = 1971 sau 2001

2 = 1972 sau 2002

-------------------

9 = 1979 sau 2009

A = 1980 sau 2010

B = 1981 sau 2010

C = 1982 sau 2011

D = 1983 sau 2012

-------------------

Y = 2000 sau 2030 

ATENTIE! Seriile de sasiu se numeroteaza fie cu cifre de la 1 la 9, fie cu literele alfabetului A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, V, W, X, Y. Literele I, O, Q, U si Z nu sunt luate in calcul din doua motive: numarul trebuie sa se repete o data la 30 de ani, asa ca era nevoie de numai 21 de caractere la care se adauga numerele de la 1 la 9. In al doilea rand, acele caractere eliminate din alfabet puteau fi confundate cu unele numere. 

Al 11-lea caracter (D) ne arata codul pe care il are uzina in care a fost asamblata masina. Fiecare producator, mai ales cei cu fabrici in mai multe tari, si-au numerotat diferit fiecare fabrica pe care o au pe intregul mapamond. Unii producatori au cate un numar special pentru fiecare linie de asamblare, asa ca este posibil sa nu fie acelasi caracter pentru doua masini fabricate in aceeasi uzina. 

Caracterele 12, 13, 14, 15, 16 si 17 (N81194) reprezinta seria unica a masinii. Este numarul cu care masina a iesit de pe linia de asamblare, ultimele 4 caractere aratand un numar consecutiv fata de masina care a iesit inainte. Din seria exemplificata, N8 probabil este numerotarea unui an si a unei luni anume, iar 1194 este masina cu numarul 1194 care a iesit pe usa uzinei in acel interval de timp. Inainte de aceasta a iesit pe usa masina cu numarul 1193 si dupa ea a iesit masina cu numarul 1195. 

Asadar, daca ne uitam din nou la seria mentionata mai sus, adica WBAGG83461DN81194, ne dam seama ca este o masina fabricata in Germania, un BMW, autoturism, fabricat in 2001 in uzina din Munchen (D). 

Interesant este ca exista anumite site-uri specializate pe marci care, daca introduci seria de sasiu completa, iti arata detalii mai complexe despre masina. Adica sunt aplicatii care stiu sa decodeze si acele caractere care spun echiparea de fabrica a masinii, culoare, motorizare, etc. Cum se intampla in cazul marcii Mercedes-Benz care are o baza de date bine pusa la punct cu toate modelele fabricate. 

Locatia seriei de sasiu in functie de marca masinii: 

Cam orice sofer stie unde este localizata seria de sasiu a masinii personale, dar nu strica sa dam cateva exemple de la cele mai importante marci auto, in caz ca este cineva care doreste sa achizitioneze un vehicul la mana a doua si nu stie unde sa se uite dupa seria de sasiu pentru a verifica daca este la fel cu cea din documente:

 Audi - partea din stanga bordului, vizibila prin parbriz si cum deschizi capota, pe centrul peretelui despartitor dintre motor si habitaclu, sub ansamblul de stergatoare; 

BMW - partea din stanga bordului, vizibila prin parbriz, sub capota pe panoul peretelui despartitor, pe oala amortizorului fata; 

Nissan - in habitaclu sub scaunul pasagerului sau sub capota, pe panoul peretelui despartitor; 

Mercedes-Benz - langa stalpul din stanga parbrizului; 

Volkswagen - stalpul din stanga, vizibil prin parbriz, pe interiorul aripii din dreapta sau pe stalpul central din dreapta.

 


Alte masini au in general seria de sasiu stantata in unul din aceste locuri: 

- pe peretele ignifug (tabla despartitoare dintre motor si habitaclu), vizibila cum se deschide capota, sub stergatoare; 

- sub scaunul pasagerului, sub o bucata de mocheta care se ridica; 

- pe stalpul central al masinii, cum se deschide portiera; 

- in portbagaj, in lateral; 

- pe interiorul aripii din fata, cum te uiti in spatele rotii, spre portiera; 

- pe oala amortizorului; 

- alte locatii in care este pusa o placuta nituita sau un abtibild, dar care nu este luat in calcul de RAR.


sursa: www.4tuning.ro

Promotia zilei!

Nu rata oferta zilei!

ANVELOPA IARNA DUNLOP WINTER RESPONSE 2 175/65R14 82T DOT-2016/2017 DUNLOP

Pret: 299,00 lei

Pret PROMO: 238,89 lei

Cod produs: AMRD176514CB66


Plata in 12 rate pentru comenzile ce depasesc 499 RON

EuPlatesc